Søvntræning giver ikke bedre søvn

Af Camilla Juhl Dorland, cand.psych. | 6 marts 2020

Før i tiden troede man, at man kunne træne børn til at sove bedre. Nyere forskning har dog vist, at dette ikke er tilfældet.

”Tag ikke barnet op igen, når det først er lagt i seng. Ignorer protester. Hvis bare man er konsekvent og vedholdende, skal barnet nok lære at sove bedre”. Sådan lyder rådene ofte fra velmenende venner og familiemedlemmer, det er også sådanne råd der før i tiden var standard fra fagfolk – og som en del forældre desværre stadig modtager.

Dette er dog en misforståelse, for det at falde i søvn er ikke en bevidst proces. Man kan ikke få hverken sig selv eller sit barn til at falde i søvn blot fordi man vil det, og man kan dermed ikke træne barnet til at sove bedre. Søvnen kommer lettest når man er tryg og afslappet, og mange børn finder derfor lettest ind i søvnen, når deres forældre er hos dem.

Nogle studier tyder på, at barnet sover bedre, når det er blevet søvntrænet.
Der er bare ét problem med disse studier: De er baseret på forældrenes vurdering, og de har ikke målt på, hvorvidt barnet reelt sover mere. Nyere studier har benyttet mere direkte målinger af barnets søvn, og disse studier fandt ingen forbedringer af børnenes søvn.

Gennemgang af studier.

En række studier har fundet, at søvntræning havde en positiv effekt på barnets evne til at falde i søvn om aftenen og reducerede antallet af natopvågninger (Mindell et al., 2006).

Disse studier er dog baseret på forældrerapportering. Nyere studier har inkluderet objektive målinger af barnets søvn, såsom videoovervågning og aktivitetsmåling (aktigrafi).

De tre største studier på området har alle fundet, at søvntræning hverken førte til en reduktion i antallet af natopvågninger eller en forlængelse af barnets nattesøvn (Gradisar et al., 2016; Hall et al., 2015; Stremler et al., 2013).

Børnene, der var blevet søvntrænet, vågnede stadig lige så hyppigt om natten som de børn, der ikke var blevet søvntrænet, og de faldt ikke hurtigere i søvn igen. De søvntrænede børn var dog mindre tilbøjelige til at græde eller kalde på deres forældre om natten.

Studierne tyder dermed på, at søvntræning lærer børnene, at de ikke får noget ud af at kalde på deres forældre om natten, men det hjælper dem ikke til at sove bedre.

Forældres følelsesmæssige tilgængelighed ved sengetid har stor betydning for, at barnet kan forblive trygt og roligt, og det gør det lettere for barnet at falde i søvn. Hvis barnets kontaktforsøg derimod ignoreres, kan barnet blive stresset og bange.

Studier har vist, at barnet har lavere niveauer af stresshormon, når dets forældre er følelsesmæssigt tilgængelige ved sengetid, og dette er blevet sat i forbindelse med bedre søvn (Philbrook & Teti, 2016;).

Dette tyder på, at forældres tilstedeværelse og respons, når barnet skal sove, har en positiv effekt på barnets søvn.

Referencer

Gradisar, M., Jackson, K., Spurrier, N. J., Gibson, J., Whitham, J., Williams, A. S., Dolby, R. & Kennaway, D. (2016).
Behavioral interventions for infant sleep problems: a randomized controlled
trial. Pediatrics; 137(6), e20151486-e20151486.

Hall, W. A., Hutton, E., Brant, R. F., Collet, J. P., Gregg, K., Saunders, R., Ipsiroglu, O., Gafni, A., Triolet, K., Tse, L., Bhagat, R. & Wooldridge, J. (2015).
A randomized controlled trial of an intervention for infants’ behavioral sleep problems. BMC Pediatrics; 15(1), 181.

Mindell, J. A., Kuhn, B., Lewin, D. S., Meltzer, L. J. & Sadeh, A (2006). Behavioral treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children.
Sleep, 29(10), 1263-1276.

Philbrook, L. E. & Teti, D. M. (2016a). Bidirectional associations between bedtime parenting and infant sleep: Parenting quality, parenting practices, and their interactions.
Journal of Family Psychology: 30(4), 431–441.

Philbrook, L. E., & Teti, D. M. (2016b). Associations between bedtime and nighttime parenting and infant cortisol in the first year.
Developmental  Psychobiology, 58(8), 1087-1100.

Stremler, R., Hodnett, E., Kenton, L., Lee, K., Weiss, S., Weston, J., Willan, A. (2013). Effect of behavioural-educational intervention on sleep for primiparous women and their infants in early
postpartum: multisite randomised controlled trial.
British Medical Journal, 346(7904), 1-14.

Lassen, M., Bjørnfort, M. B., Lilja, F. L.(2020). Undersøgelse af vejledning og praksis i relation til børnesøvn og søvntræning i Danmark, Grønland og Færøerne.
søvnvejledning.dk (Endnu ikke publiceret)

Om forfatteren

Camilla Juhl Dorland
Camilla Juhl Dorland er psykolog og har skrevet speciale om søvntræningsmetoden cry it out (CIO) og hvordan det påvirker barnet og dets tilknytning til forældrene.

Camilla har været brugt som ekspert i medierne, i forbindelse med debatten om “Godnat og Sov Godt” bogen.

Camilla er medstifter af og bestyrelsesmedlem af Foreningen Sovende Børn

1 Kommentar

Brevkasse: Vågner ammebørn pga. mors mælk og giver det bedre søvn at stoppe amningen? | Sovende Børn · maj 21, 2020 kl. 6:45 am

[…] Søvntræning giver ikke bedre søvn […]

Der er lukket for kommentarer.