At sælge babysøvn:
Hvem er søvntræningen egentlig til? Babyen eller forælderen?

Af Carol Smyth | 3 april 2019 | Oversat med tilladelse

Oversætter: Maj-Britt E. Svejsø | Korrektur: Louise Madsgaard Christiansen

At omtale og sælge søvn til forældre med små babyer er en stor industri. Så snart vores babyer kommer til verden, starter familie, venner og andre tilfældige fremmede pludselig med at spørge ind til søvn.

Er han/hun en god baby?” som tydeligvis er et spørgsmål omhandlende søvn, selvom det ikke nævnes. (Dette spørgsmål er et meget almindeligt spørgsmål af få, som nye forældre i engelsktalende lande, red.)

Hvad “god” egentlig betyder, er en baby, der sover lange lure og ikke vækker forælderen om natten – altså en baby der sover, som forælderen gjorde, før de overhovedet blev gravide. Er det realistisk at forvente, at en baby på få måneder kan sove ligesom en voksen?

Antallet af onlineprogrammer og søvnrådgivning ser ud til at være vokset eksponentielt på det seneste. Der rådgives for alderen 3 måneder og opefter og samtlige steder lover de en bedre og mindre forstyrret søvn til forælderen. Jeg har kigget på et par forskellige programmer over de seneste par dage, for at se hvad de fremstiller som værende et søvnproblem.

Her er et par eksempler på, hvad de foreslår som problematisk:

– Babyer der tager korte lure om dagen

– Babyer der ikke vil overgive sig eller sove i deres egen seng

– Babyer der vågner tidligt om morgenen

– Babyer som har brug for at blive vugget/ammet i søvn.

For mig lyder dette som helt almindelig adfærd for en baby! En baby der sover korte lure kan faktisk være ret praktisk for en travl forælder der skal aflevere børn i skole eller hente hjem igen.

På en af klinikkerne for babysøvn jeg har kigget på, hjælper de dig med at identificere, om babyen har eller forårsager et søvnproblem ved at stille spørgsmål som:

“Føler du dig træt hele tiden?”

“Bliver du anspændt ved tanken om at skulle putte din baby?”

“Mister du besindelsen med dit barn ved putning?” 

Hvad bemærker du ved de spørgsmål? De fokuserer slet ikke på babyen. De handler alle sammen udelukkende om forælderen – forælderens træthedsniveau, anspændthed og humør, og altså ikke om babyens behov, temperament eller udvikling. Dermed ikke sagt at forælderens problemer ikke er vigtige. Hvis en forælder er udmattet, anspændt, i dårligt humør eller irritabel, har de selvfølgelig brug for hjælp og støtte.

Spørgsmålet er bare, om de får den nødvendige hjælp ved at øremærke deres barn med et søvnproblem? Kunne det være sådan, at babyen faktisk sover på en normal måde i forhold til dets udvikling, og at forælderen har brug for mere støtte og ikke at babyen sover mere? 

Hvad er normal søvn?

Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at ingen sover en hel nat – hverken baby eller voksen. Vi har en søvnrytme, hvor vores hjernebølger skifter igennem de forskellige stadier i søvnen. Vi vågner kortvarigt og går da ind i et nyt søvnstadie.

For voksne varer hvert søvnstadie cirka 90 minutter, og den kortvarige opvågning kan være, når vi vender os, retter dynen etc., og du vil sikkert ikke kunne huske det næste dag eller i hvert fald ikke alle opvågningerne.

En nyfødts søvnrytme er nærmere 45 minutter, og det tager et godt stykke tid, før man er inde i en 90 minutters rytme. Undersøgelser viser, at den gennemsnitlige søvnrytme er på 47 minutter ved fødsel, 49 minutter ved 3 måneder og 50 minutter ved 8 måneder (Stern et al. 1969). Ikke noget stort spring ved enten 3 måneder eller 6 måneder, hvor mange programmer og bøger foreslår søvntræning. Baby har naturlige lette opvågninger, vågner ofte og disse lette opvågninger er vigtige, delvist på grund af, at de skal spise ofte (små maver skal fyldes ofte), men også som en forebyggende mekanisme mod vuggedød (SIDS, red.).

På University of Notre Dames hjemmeside, hvor Dr. James McKenna har foretaget store studier der undersøger nyfødtes søvn, siger han: 

“Lette opvågninger fører til at barnet trækker vejret mere stabilt over længere tid og til mere variable hjerterytmer og vejrtrækninger. Variabilitet i vejrtrækningsrytme hos nyfødte er godt og sædvanligvis et tegn på sundhed, og disse variabler er ofte forbundet med større udbytte af oxygen ved inhalation, hvilket fører til færre apnøer i det dybe søvnstadie, hvor det kan være svært at vågne (Richards et al. 1998).” 

Citat fra http://cosleeping.nd.edu/frequently-asked-questions/#Q13

Denne slags undersøgelse foreslår, at babyer der vågner ofte, ikke er et problem. Faktisk er det løsningen på problemet. Det er en evolutionær strategi til at få babyer til at vågne og stabilisere deres vejrtrækning.

Hvor er normal baby søvn?

Vi er pattedyr. Hvor sover andre pattedyrs børn?

Billede der viser dyr der bærer eller sover med deres unger

Generelt set sover de på en voksen/omsorgspersons krop.

Hvor sover vores børn bedst? Svar – på en voksen/omsorgspersons krop.

Mange babyer sover ikke godt, når de bliver adskilt fra en moden voksens nervesystem – og dette er fuldstændig udviklingsmæssigt normalt. Vores babyer er født meget umodne sammenlignet med andre pattedyr. Vores babyers vejrtrækning er umoden, deres hjerner er umodne og at være forbundet med en voksens nervesystem er regulerende for dem.

Vi ved alle at hud-mod-hud kontakt er det bedste for baby efter fødsel, da det hjælper baby med at regulere sin kropstemperatur, vejrtrækning, hjerterytme etc. Dette vil ikke pludselig ændre sig kort efter fødslen. Babyer har fortsat brug for hjælp til at selvregulere i et godt stykke tid. Undersøgelser viser, at en babys krop er under stress hvis den sover alene, sammenlignet med hvis den sover sammen med sin mor.

Ifølge Morgan et al. (2011) har en baby der sover alene en markant øget hjerterytmevariabel og tilbragte 86% mindre tid i et stille søvnstadie, sammenlignet med en baby der sover på sin mors krop. Babyer er psykologisk set designet til at blive holdt på en moden krop.

Vi har dog, som et WEIRD-samfund (Vestligt, Uddannet, Industrialiseret, Rigt, Demokratisk) bevæget os væk fra den psykologiske norm og forventer, at vores babyer kan sove alene og kan sove som en voksen, og desuden sætter vi diagnoser på søvnproblemer, når de ikke sover. Et stort antal forældre i UK/Irland anser deres babys søvn som værende problematisk. Som kontrast er der i Japan kun 7% der anser deres babys søvn som værende problematisk (Kohyama, 2011).

Sover babyer i Japan virkelig så markant anderledes, eller er det forventningen til en normal babysøvn, der er anderledes?

At sove igennem natten

At sove igennem natten er det ultimative mål for alle søvnprogrammer, og et mål forældre er pressede til at opnå i dagens samfund. Der er en uskreven forventning om, at babyer skal sove igennem om natten så tidligt som muligt – noget vi bør gøre en indsats for at opnå.

Store dele af denne forventning kom efter en undersøgelse i 1957 (Moore & Ucko,1957) som bekendtgjorde, at 70% af alle babyer i deres undersøgelse “sov igennem natten”, når de var 3 måneder gamle. Dette er citeret i bøger og programmer og giver information til mange søvnprogrammer.

Hvad der ikke er blevet publiceret mange steder er, at studiet definerede det at sove igennem natten som 5 timer, det at sove igennem var defineret som at forælderen ikke blev vækket (baby var på eget værelse), og at halvdelen af babyerne begyndte at vågne oftere efter disse 5 timers søvn. Derudover betyder “at sove igennem natten”  faktisk ofte noget helt andet for forældre end i mange undersøgelser.

Henderson et al. (2013) opdagede at newzealandske forældre anså det at sove igennem som søvn fra kl.21 til 6.30 næste morgen (9,5 timer). I realiteten ved vi, at halvdelen af alle 12 måneder gamle babyer vågner ofte hver nat (Acebo, 2005). For halvdelen af alle babyer er dette altså et helt normalt mønster!

Forældrenes søvn

Er problemet egentlig forældrenes søvn?

Vi sover ekstremt forskelligt i dag i forhold til, hvordan vi har udviklet vores søvnmønster. Elektrisk lys i vores hjem er først blevet almindeligt inden for de sidste tre generationer. Før det brugte vi stearinlys, olielamper og ild. Disse
slags lys har en meget anderledes kvalitet end LED og elektrisk lys. Før elektricitet blev opfundet, fulgte vi solens lys mere. Vi stod op og arbejdede i dagtimerne. Vi sov når det blev mørkt.

Når det bliver mørkt nu, tænder vi lyset. Vi tænder vores telefoner, vores tablets, vores natlamper – alt sammen noget der snyder vores krop til at tro, at det er dag og dermed er med til at udsætte udskillelsen af hormonet melatonin, som får os til at føle træthed.

I dag antages det, at vi får 500 timers søvn mindre årligt, end vores forfædre gjorde for 100 år siden. Det er hvad der svarer til 90 minutter hver nat. Faktisk blev det ved en amerikansk undersøgelse vist, at i USA får voksne 2-3 timer mindre søvn hver nat end for 100 år siden. Det er anslået, at forældre mister yderligere 44 dages søvn det første år efter de har fået en baby. Det svarer til 2,9 timer ekstra hver nat. Det er meget søvn.

Sæt det sammen og så opnår vi 4-5 timers søvnmangel hver eneste nat. Intet under at nybagte forældre er udmattede. Intet under at deres familie og venner og samfund er bekymrede for dem.

Er løsningen på det at forvente, at en baby sover anderledes end det psykologiske normale?
Eller er løsningen den, at vi skal overveje hvordan vi lever vores liv og hvordan vi bruger lys for at kunne få mindst 1,5-3 timer af vores søvn tilbage, som vi mister ved at have kunstigt lys tændt om aftenen?
Kan løsningen være den, at vi støtter nybagte forældre bedre, så de kan få indhentet noget af de 2,9 timers søvn i løbet af dagen, mens deres baby sover?
Vi fortæller forældre, at de skal sove, når deres baby sover, men fortæller vi dem om vigtigheden heraf og støtter vi dem i at få det gjort? 

Kan man lære en baby at sove?

Babyer ser ud til at kunne falde i søvn kort efter, de bliver født. Mange nybagte forældre udviser bekymring for, hvor træt deres baby er, eller hvor hårdt det kan være at vække deres baby for at spise, så det er ret mærkeligt, at vi som samfund fortæller forældre, at de skal træne deres baby til at sove. 

 

Tænk over din egen søvn som voksen. Ville du kunne sove lige nu, hvis nogen bad dig om det? Hvis du, kl. 20 eller et hvilket som helst andet tidspunkt, blev lagt i din seng og slukkede lyset, ville du så kunne falde i søvn?

Måske, men måske ikke. Måske har du en lille aftenrutine du foretrækker, inden du går i seng. Måske kan du godt lide at læse eller se noget. Måske bruger du lidt tid på at hygge dig i soveværelset inden, for at kunne slappe ordentligt af.

For at kunne falde i søvn foreslår jeg, at vi alle (voksne som babyer) har brug for tre ting:

  1. Vi har brug for at føle os fysisk trætte. Det er ret svært at falde i søvn, hvis du er anspændt, har det for varmt eller koldt, eller hvis du er utilpas. Det er også derfor at hypnoseapps og lydfiler, der hjælper os med at falde til ro, oftest starter med at fokusere på, at få kroppen til fysisk at slappe af.
  2. Vi har brug for at reducere al følelse af stress. Det er ret svært at falde i søvn, hvis du er stresset over arbejde eller en eksamen næste morgen.
  3. Vi har brug for at føle os trygge. Jeg vil mene, det er umuligt at falde i søvn hvis du bekymrer dig om, om du fik låst døren og du nu kan høre en lyd i gangen, eller hvis brandalarmen bipper mærkeligt.  

Hvor føler ammede babyer sig generelt mest afslappede, rolige og trygge? Ved brystet. Hvor føler alle babyer sig rolige og trygge? Hos deres forælder eller anden omsorgsperson. Ligesom med alle pattedyr har vores babyer brug for at sove sammen med os og være sammen med os. I deres underbevidsthed har de brug for at vide, at de stadig er tæt på os, når de rammer de lette opvågninger. 

Et studie fra 2010 undersøgte søvntræning af babyer i alderen 4-10 måneder (Middlemis et al. 2012), som havde til formål at få babyerne til at “finde til ro selv” (self soothing, red.). Dele af studiet testede spyt hos både babyen og dens mor for at undersøge kortisolniveauet (stresshormon). Studiet påviste, at i starten var morens og babyens kortisolniveau synkroniserede – den evolutionære årsag til dette er simpel – når en baby er stresset, bliver moren stresset og vil gøre alt hvad hun kan for at berolige babyen.

Da de startede søvntræning, blev moren faktisk meget ængstelig, når babyen græd. På tredjedagen af søvntræningen var kortisolsammenkoblingen mellem mor og baby blevet ødelagt. Studiet viste, at babyen havde forhøjet kortisol, også selvom babyen ikke græd (antagelsesvist fordi babyens gråd ikke havde haft den effekt, gråd skal have), og eftersom babyen ikke græd, blev moren ikke stresset. Så ja, studiet påviste at baby ikke græd nær så meget, at moren ikke var stresset, men at babyen var.

Den evolutionære sammenkobling var ødelagt.
Tilknytningen var blevet brudt.

Hvordan optimerer vi familiens søvn?

Kan vi forbedre familiens søvn uden søvntræning? Vi vil gerne sikre os, at alle sover sikkert og trygt. Betyder det noget, hvor de sover? Hvis din baby gerne vil sove med dig, sover bedre/længere i dine arme og du har mulighed for at opfylde de retningslinjer der er, for at baby sover sikkert – betyder det så noget, at han/hun ikke er i sin vugge eller egen seng?

Jeg ved, at mange mennesker frygter det at samsove, fordi det ikke er anbefalet, men Lullaby Trust i UK har for nyligt ændret deres anbefaling fra at være modstandere af samsovning, til nu at give forældrene information omkring, hvordan man samsover sikkert. Ligesådan har NICE vejledningen (engelsk modsvar til sundhedsplejerskernes retningslinjer, red.) ændret standpunkt for et par år siden og fraråder ikke længere det at samsove, men siger nærmere at HCP’ere (Sundhed -og omsorgs professionelle, red.) burde give information om det, så forældrene selv kan tage en beslutning om at samsove.

Når man tænker på at samsove, er det vigtigt at gennemlæse vejledningerne om sikker samsovning, så man kan være sikker på at man følger retningslinjerne. Jeg linker nedenfor til to store søvnundersøgelseshjemmesider, som har fremragende informationer om “normal” søvn og samsovning – The BASIS hjemmeside som holder til på Durham Universitet og The Cosleeping hjemmeside fra Notre Dame Universitet. Se nedenstående link for yderligere læsning.

BASIS – Baby Sleep Information Source  – Durham University

Mother-Baby Behavioural Sleep Laboratory – Notre Dame University

Søvn er udviklende og som barnet vokser, bliver deres søvnmønster mere langstrakt fra at være en 45 minutters cyklus til at blive en 90 minutters cyklus, men denne proces er ikke lineær. Fra tid til anden vil søvnen være mere eller mindre forstyrret. Dette er også normalt. Så vidt jeg ved, kan vi intet gøre for at fremskynde denne psykologiske proces af ujævn søvnrytme, som er en del af hjernens udvikling.

Som barnet vokser, vil det også blive bedre i stand til at gå fra ét søvnstadie til det næste uden at skulle have hjælp til det. At føle sig tryg og sikker hjælper på dette. Som forældre er det vigtigt at forstå, hvordan børn sover og hvad man skal forvente er normal udvikling – det hjælper på dine bekymringer og giver dig større tryghed omkring dit barns søvn. For en baby giver det at være tæt med en forælder/omsorgsperson en større følelse af tryghed og dette hjælper babyen med at sove længere. Tæt kontakt hjælper også moren med at sove bedre. Moske et al. (1997) påviste, at 84% af alle samsovende mødre rapporterede at de sov “godt” eller “fik nok” søvn. Kun 64% af alle mødre der sov adskilt fra deres baby rapporterede god eller nok søvn. Der findes mange blide metoder til at hjælpe ældre babyer med at gennemgå de forskellige søvnstadier uden at søvntræne.

I en undersøgelse fra 2011, blev det påvist, at mere end 95% af alle amerikanere bruger elektronik i den sidste time, før de går i seng. Jeg forestiller mig, at det er det samme i andre WEIRD lande. Det er altså kunstigt lys, der lyser direkte ind i vores øjne, påvirker vores melatoninproduktion og dermed påvirker, hvor godt vi falder i søvn og forbliver i søvnen. Mange af os tænder telefonen eller en natlampe for at give baby mad om natten – mere lys direkte ind i vores og babys øjne, hvilket fortæller jeres hjerner, at det er morgen og I skal op.

Det er blevet påvist, at koffein, inden for de sidste 6 timer inden du skal sove, reducerer din nattesøvn med en hel time (Drake et al., 2013), og hvis vi ammer, overfører vi denne koffein via vores modermælk. For at godtgøre for trætheden den næste dag, fylder vi mere koffein på for at kunne forsyne kroppen med mere stimulans.

Måden vi lever på påvirker vores søvn massivt og for hver generation der kommer, har vi et større søvnunderskud. Som søvnunderskuddet stiger og forældre derfor bliver mere trætte, stiger de samfundsmæssige bekymringer og presset for at få baby til at sove. 

Vores bedsteforældre har måske fået omkring 2-3 timers søvn mere hver nat på grund af lys og livsstil. Hvor meget nemmere ville det være at klare babys normale søvnrytmes udvikling, hvis vi fik de 2-3 timer ekstra søvn om natten? Søvntræning er ikke med fokus på at hjælpe en baby med at sove bedre. Det er med fokus på at hjælpe forælderen.

Hvem har søvnproblemet? Babyen der sover som en baby, eller den voksne der bliver oppe efter solnedgangen med lyset i loftet, telefon og iPad tændt? 

Baby Sleep & You Webinar

Informationen i dette indlæg er et udklip af Carol Smyths længere onlineseminar om baby søvn og dig, som er tilgængeligt ved at klikke på billedet til venstre. Dette online seminar er ikke et søvntræningsprogram. Dette onlineseminar forklarer, hvad der er normal søvn for en baby og hvordan den udvikles hen over de første 18 måneder, hvor du kan forvente perioder med god søvn og perioder med søvnregression og hvorfor disse perioder forekommer. Den ser nærmere på lys og på vores hormonudskillelse og foreslår simple strategier til at reducere indvirkningen af lyspåvirkningen og for at hjælpe babyer blidt igennem de forskellige søvncyklusser. 

Yderligere læsning:

1. Stern, Parmelee, Akiyama, Schultz, Wenner  Sleep Cycle Characteristics in Infants
Pediatrics January 1969, Vol 43/ Issue 1  https://pediatrics.aappublications.org/content/43/1/65.short

2. Morgan, Horn, Bergman Should Neonates Sleep Alone?
Biological Psychiatry Vol 70, Issue 9,
 1 November 2011, Pages 817-825  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006322311006391

3. Kohyama, Mindell, Sadeh  Sleep characteristics of young children in Japan:  Internet study and comparison with other Asian countries
Pediatrics International Vol 53, Issue 5 October 2011 Pages 649-655 https://doi.org/10.1111/j.1442-200X.2010.03318.x

4. Moore & Ucko Night Waking in Early Infancy: Part 1
Archives of Disease in Childhood 1957 Aug; 32(164): 333–342. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2012111/

5. Henderson, Motol, Blampled Sleeping through the night:  A community survey of parents’ opinions about and expectations of infant sleep consolidation
Journal of Paediatrics & Child Health 2013 Vol 49, Issue 7 
Pages 535-540 https://doi.org/10.1111/jpc.12278

6. Acebo, Sadeh, Seifer, Tzischinsky, Hafer, Carskadon  Sleep/Wake patterns derives from activity monitoring and maternal report for healthy 1 to 5 year old children
Sleep, Volume 28, Issue 12, December 2005, Pages 1568–1577,https://doi.org/10.1093/sleep/28.12.1568

7. National Sleep Foundation  2011 Poll, Technology & Sleep
https://www.sleepfoundation.org/professionals/sleep-america-polls/2011-poll-technology-and-sleep 

8. Kirkova D, No wonder we feel exhausted!  New parents lose 44 days of sleep in the first year of a child’s life
Mail online

, Pages 227-232
https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2011.08.010 

10. Co-sleeping with your baby – The Lullaby Trust
https://www.lullabytrust.org.uk/safer-sleep-advice/co-sleeping/

Om forfatteren

Carol Smyth

Carol Smyth er IBCLC (Internationalt Certificeret Ammekonsulent) med privat praksis i Nordirland og La Leche League Leader ved La Leche League of Ireland.

Selling Baby Sleep – Who is the sleep program really for? The Baby or the parent?