At forsøge at minimere mad i relation til søvn

Du vil gerne stoppe med at flaske i søvn?

Du vil gerne have at barnet kan puttes af andre end dig – og vil derfor gerne stoppe med at amme i søvn?

Du har hørt at det er vigtigt at adskille mad og søvn, så barnet får bedre søvn… lærer at falde i søvn selv… lærer at… indsæt selv hvad nogen har sagt til dig 😉

Dette er en delvis forsættelse af blogindlægget om at ændre putterutine, som du kan læse her: Putterutinen: Sådan ændrer I den 

Vi skriver i blogindlægget at det ikke er hensigtsmæssigt at stoppe med at made barnet på signal, for barnet er mindst 9 måneder gammel.

Og det gør vi fordi:
– Barnet er født med en ganske fintunet evne til at søge føde og omsorg ved sin forælder, for derigennem at få opfyldt sine basale behov for mad, varme og tryghed.

– Barnets optimale mælkeindtag styres af madning efter barnets signal, da barnet er den eneste som kan mærke sulten. Dette gælder både amning og flaske, selvom indpakningen af modermælkserstatning kunne give anledning til at tro noget andet.

– Når barnet støttes i dets signaler om sult og mæthed, bevarer barnet evnen til at regulere eget fødeindtag og tager dette med sig i udviklingen til fast føde.
Forskning viser at børn der mades efter skema, ofte i 3-4 timers intervaller, og/eller spiser en forældre-bestemt mængde mad, indtager større mængder end barnet reel har behov for pr måltid, hvilket effektivt ødelægger barnets indre evne til selvregulering.
Selv ved øget (mælke)indtag ved enkelte måltider, fordi barnet forsøger at tilpasse til de måltider der fjernes ved forsøg på at putte/sove uden mælk, kan det resultere i at barnet simpelthen ikke får nok mælk døgnet igennem. Dette er særligt vigtigt i forhold til amning, hvor mælkeproduktionen er afhængig af barnets regelmæssige stimulering OG der er stor forskel på lagerkapacitet bryster imellem.

– Evnen til at regulere eget fødeindtag er vigtigt for et senere sundt forhold til mad.

Og hvorfor siger vi så 9 mdr inden man på nogen som helst måde bør tænke på at trække mælkemåltider?
Well – reelt tænker vi det for barnets skyld ville være bedre at sige 18 mdr. Men, det fungerer ikke i virkelighedens verden, det er vi klar over.

At ønske at minimere mælkemåltider handler ALENE om den voksnes bekvemmelighed – det er vigtigt at gøre sig det bevidst.

Det er helt reelt at være træt og udkørt og have brug for at mælk ikke er strengt nødvendigt HVER gang barnet skal sove, fordi det, for i hvert fald ammende familier i langt de fleste tilfælde, betyder at kun én forælder kan gøre netop dét.

Når barnet er 9 måneder er mælkeproduktion ved amning veletableret og har haft mulighed for at tilpasse sig opstarten på fast føde – og det har barnet også (i en eller anden grad).

Barnet har erfaret at der er andre måder at få trøst, tryghed og omsorg – og risikoen for at barnet får for lidt mælk er ganske lille, såfremt barnet stadig får mælken, men det alene er tidspunktet for hvornår i putterutinen mælken gives, der ændres.

Vi vil gerne gøre det klart at nyeste forskning (og gammel for den sags skyld) viser at det IKKE (statistisk set) giver bedre søvn at minimere eller helt fjerne mælkemåltider, ganske som det ikke (statistisk set) giver bedre søvn at starte på fast føde eller give godt med grød/mos inden sengetid.

Derudover er der ingen forskning vi kender til – ikke engang ét eneste lille bitte studie – som viser nogen former for effekt eller vigtighed af at ‘adskille mælk og søvn’.

Vi siger det bare ❤️

Bemærk: Der kan være grunde til at afvige fra signal-baseret madning, f.eks ved hjertesyge børn eller børn hvor andre særlige forhold gør sig gældende.

Vil du gerne have kilderne?

De kommer her:

* MYTE:
Babyer har ikke (fysiologisk) brug for mælk om natten efter 6 måneder:
FAKTA:
Forskning har f.eks. vist, at ammede børn i alderen 1-6 måneder, der har fri adgang til brystet, indtager ca. 20% af deres døgnindtag om natten, defineret som tidsrummet 22-04 .
Det er rimeligt at antage, at spædbørn ikke, fra den ene dag til den anden, stopper med at have behov for dette indtag, blot fordi de teoretisk set kan undvære.
Reference:
– Jacqueline C. Kent, PhDa, Leon R. Mitoulas, PhDa, Mark D. Cregan, PhDa, Donna T. Ramsay, PhDa, Dorota A. Doherty, PhDb,c,Peter E. Hartmann, PhDa. Volume and Frequency of Breastfeedings and FatContent of Breast Milk Throughout the Day. www.pediatrics.org/cgi/doi/10.1542/peds.2005-1417.

* MYTE:
Man børn adskille mælk og søvn for bedre søvn
FAKTA:
Der er adskillige studier, som belyser det neutrale eller ligefrem gavnlige forhold mellem amning og søvn, såvel som vigtigheden af barnets frie adgang til brystet for at sikre mælkeproduktionen.
Referencer:
– Sundhedsstyrelsen, Amning – en håndbog for sundhedspersonale, 2018
– Cohen Engler A, Hadash A, Shehadeh N, Pillar G. Breastfeeding may improve nocturnal sleep and reduce infantile colic: potential role of breast milk melatonin. Eur J Pediatr. 2012;171(4):729-732.
– Cubero J, Valero V, Sánchez J, et al. The circadian rhythm of tryptophan in breast milk affects the rhythms of 6-sulfatoxymelatonin and sleep in newborn. Neuro Endocrinol Lett. 2005;26(6):657-661.
– Gay, Caryl & Lee, Kathryn & Lee, Shih-Yu. (2004). Sleep Patterns and Fatigue in New Mothers and Fathers. Biological research for nursing. 5. 311-8. 10.1177/1099800403262142.
– Hawley E. Montgomery-Downs, Heather M. Clawges, Eleanor E. Santy. Infant Feeding Methods and Maternal Sleep and Daytime Functioning. Pediatrics Dec 2010, 126 (6) e1562-e1568.
– Doan T, Gardiner A, Gay CL, Lee KA. Breast-feeding increases sleep duration of new parents. J Perinat Neonatal Nurs. 2007;21(3):200-206.
– Dørheim SK, Bondevik GT, Eberhard-Gran M, Bjorvatn B. Sleep and depression in postpartum women: a population-based study. Sleep. 2009;32(7):847-855.
– Kendall-Tackett, Kathleen & Cong, Zhen & Hale, Thomas. (2011). The Effect of Feeding Method on Sleep Duration, Maternal Well-being, and Postpartum Depression. Clinical Lactation. 2. 22-26. 10.1891/215805311807011593.
– Demirci JR, Braxter BJ, Chasens ER. Breastfeeding and short sleep duration in mothers and 6-11-month-old infants. Infant Behavior & Development. 2012 Dec;35(4):884-886.
– Palmstierna P, Sepa A, Ludvigsson J. Parent perceptions of child sleep: a study of 10,000 Swedish children. Acta Paediatr. 2008;97(12):1631-1639.

FAKTA:
Derudover findes der studier, der belyser den beroligende og omsorgsgivende effekt af amning, som hjælper den der ammer med at føle og yde omsorg for barnet og hjælper moderen med at falde i søvn igen efter natlige amninger – en ganske nyttig funktion, når barnet vækker forælderen om natten og har brug for hjælp til at sove videre.
Referencer:
– Oxytocin Mediates a Calming Effect on Postpartum Mood in Primiparous Mothers
Risa Niwayama, Shota Nishitani, Tsunehiko Takamura, Kazuyuki Shinohara, Sumihisa Honda, Tsunetake Miyamura, Yuko Nakao, Kazuyo Oishi, and Miyuki Araki-Nagahashi
Breastfeeding Medicine 2017 12:2, 103-109
– Uvänas-Moberg K, Arn I, Magnusson D. The psychobiology of emotion: the role of the oxytocinergic system. Int J Behav Med. 2005;12(2):59-65.
– Uvnäs Moberg K., Prime D.K. Oxytocin effects in mothers and infants during breastfeeding.Infant 2013; 9(6): 201-06.

* MYTE:
Mos, grød (fast føde) eller modermælkserstatning giver bedre bedre søvn.
FAKTA:
Forskning har påvist at der ikke er en (statistisk) sammenhæng imellem barnets fødeindtag og (bedre) søvn. Det beskrives at børnenes fødeindtag i nattetimerne hos nogle ændres, så barnet i mindre grad søger mad om natten – men barnet vågner stadig.
Referencer:
– Macknin ML, Medendorp SV, Maier MC. Infant sleep and bedtime cereal. Am J Dis Child. 1989;143(9):1066-1068.
– Brown A, Harries V. Infant sleep and night feeding patterns during later infancy: association with breastfeeding frequency, daytime complementary food intake, and infant weight. Breastfeed Med. 2015;10(5):246-252.
– Montgomery-Downs HE, Clawges HM, Santy EE. Infant feeding methods and maternal sleep and daytime functioning. Pediatrics. 2010;126(6):e1562-e1568
– Butte NF, Jensen CL, Moon JK, Glaze DG, Frost JD Jr. Sleep organization and energy expenditure of breast-fed and formula-fed infants. Pediatr Res. 1992;32(5):514-519.
– Doan T, Gardiner A, Gay CL, Lee KA. Breast-feeding increases sleep duration of new parents. J Perinat Neonatal Nurs. 2007;21(3):200-206.

Om forfatteren

Mia Bernscherer Bjørnfort

Mia Bernscherer Bjørnfort er uddannet frivillig ammevejleder fra både det anerkendte La Leche League og Ammenet.dk.

Mia har vejledt og støttet over 1000 familier i amning, såvel som vejledt i normal baby- og børneadfærd herunder søvn.

Mia har blogget om baby- og børnesøvn, amning og forældreskab i adskillige år.

Mia er medstifter af og næstforperson i bestyrelsen for Foreningen Sovende Børn.

2 Kommentarer

Putterutinen: Sådan ændrer I den | Sovende Børn · marts 14, 2021 kl. 3:42 pm

[…] det kan påvirke barnets mælkeindtag og overordnede forhold til mad negativt. Mere om dette her: At forsøge at minimere mad i relation til søvn […]

Guide: Natammestop - eller nedtrapning af natamning | Sovende Børn · marts 17, 2021 kl. 6:08 pm

[…] Alle tidspunkter før 9 mdr – uden at det er for at overgå til flaske helt eller delvist. Læs mere om det her: At forsøge at minimere mad i relation til søvn  […]

Der er lukket for kommentarer.